| 20-09-2014 I punctuale I Florin Bălteanu
Despre îngustarea peroanelor metroului bucureștean
În aprilie 2014 Metrorex recunoştea că îngustează peroanele pe maginstralele M1 şi M2 pentru a putea da în folosinţă un nou model de tren. Publicul afla astfel că pentru buna funcţionare a respectivelor trenuri sînt necesari 1-12 mm în plus între acestea şi peroane. În realitate peroanele au fost îngustate cu lăţimi de ordinul centimetrilor. În consecinţă distanţa între peroane şi trenurile aflate deja în circulaţie a ajuns şi la circa 15 cm, crescînd riscul pentru călători de a aluneca între peron şi trenuri.
Metrorex nu va înlocui într-un orizont de timp apropiat întreaga flotă cu noile modele. Acestea sînt produse de firma Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A (CAF). Contractul în urma căruia, pînă în aprilie 2014, fuseseră livrate şase modele noi se referă la un total de 16 trenuri. Potrivit contractului, există posibilitatea suplimentării cererii cu încă şase trenuri pentru care se va face o reducere de preţ. Pagina web a Metrorex, accesată la 11 septembrie, arată că în circulaţie se mai află 44 trenuri tip Bombardier (achiziţionate începînd cu 2004) şi 33 trenuri produse începînd cu darea în folosinţă a metroului bucureştean de Intreprinderea de Vagoane Arad / Astra Vagoane Arad. Directorul Metrorex declara pentru B365.ro, în februarie 2014, că pînă la sfîrşitul anului 2015, toate vagoanele produse la Arad vor fi scoase din uz.
Metrorex a încheiat, în 2011, un contract cu firma Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A. pentru 16 trenuri. Primele două au ajuns în Bucureşti, în decembrie 2013, cu o întîrziere de trei luni faţă de prevederile contractului, întîrziere generată, în principal, de neachitarea întregului avans la care se angajase Metrorex. În urma testelor s-a constatat o distanţă de gardă insuficientă între garniturile de metrou şi peroane. S-a trecut la îngustarea peroanelor, iar darea în folosinţă a trenurilor, iniţial anunţată în ianuarie 2014, iar apoi amînată pentru luna aprilie, s-a petrecut în iulie.
Soluţia îngustării peroanelor a ajuns în mass-media în aprilie 2014.
„Este vorba de noile trenuri de metrou, comandate de administraţia Metrorex, şi cu care ar fi trebuit să circulăm încă din această lună. Au fost comandate în total 16 trenuri, iar pînă acum au fost livrate şase. Problema este că noile garnituri sînt mai late decît cele pe care le utilizăm în prezent, iar din acest motiv peroanele tuturor celor 14 staţii de pe Magistrala II vor trebui modificate. Concret, din peroane se vor tăia cîte 5 - 10 centimentri", a declarat, pe 30 aprilie, Ion Rădoi, preşedintele Unitatea Sindicatului Liber din Metrou.
În replică, Metrorex explica printr-un comunicat de presă din aceeaşi dată: „Trenurile de metrou sînt realizate cu respectarea tuturor normelor de proiectare şi asamblare aplicabile pentru acest tip de tren, iar dimensiunile acestora se încadrează întocmai în gabaritul de liberă trecere al trenului de metrou aşa cum acest gabarit este precizat explicit în Instrucţia 314M/1997. [...] De asemenea, s-au prezentat foarte clar şi explicit atît zonele unde au fost constatate interferenţe cuprinse între 1 - 12 mm, între gabaritul cinematic al trenului [...] şi marginea peroanelor, la un număr de 10 peroane, dintr-un total de 90, pe o distanţă de 98 de metri, dintr-un total de 951,2 metri cît măsoară lungimea tuturor peroanelor celor 45 de staţii de metrou, cît şi cauza principală de apariţie a acestor interferenţe, care se datorează construirii unor peroane, la unele staţii realizate pînă în anul 1985, cu tolerante mai mari, în anumite zone ale acestora, faţă de cotele stabilite prin Instrucţia nr. 314M privind normele şi toleranţele pentru construcţia, reparaţia şi întreţinerea căii de rulare la metrou, ediţia 1997."
Rezumănd comunicatul, Aurel Radu, directorul general al Metrorex declara pentru Realitatea TV „Sînt două stații unde sînt mici probleme. Una dintre acestea este stația de la Piața Romană."
Dintre avantajele noilor trenuri enumerate de Metrorex amintim: suplimentarea numărului de scaune (şase pentru fiecare tren), amenajarea unui loc special pentru biciclete; îmbunătăţirea accesibilităţii persoanelor cu mobilitate redusă, aplicarea textului Braille pe butoanele de comandă a deschiderii locale a uşilor trenului, micşorarea distanţei dintre peron şi tren, de la 105 mm la 70 mm, scăderea consumului de energie electrică cu aproximativ 5% şi a costurilor cu mentenanţa cu aproximativ 40%.
Mai jos vă prezentăm imagini ale peroanelor îngustate în staţiile de pe magistrala M2: Constantin Brâncoveanu, Eroii Revoluţiei, Tineretului, Piaţa Unirii, Universitate, Piaţa Romană, Piaţa Victoriei, Aviatorilor.
Pe acelaşi subiect
Cînd vor ajunge noile trenuri de metrou CAF în Bucureşti și cum arată acestea I 29-05-2013 I Amalia Bălăbăneanu I b.365.ro
Primele metrouri CAF întîrzie din nou: Cînd vor ajunge la Bucureşti I 19-09-2013 I Amalia Bălăbăneanu I b.365.ro
Noile trenuri de metrou CAF pentru Bucureşti întîrzie. Cînd vor circula de fapt în subteran I 05-12-2013 I Amalia Bălăbăneanu I b.365.ro
Metrourile vechi vor fi scoase complet din circulație, în Capitală. De ce trebuie pilite peroanele I 24-02-2014 I Amalia Bălăbăneanu I b.365.ro
Metrorex a cheltuit 97.000.000 de euro pentru a cumpăra 16 rame noi, de dimensiuni prea mari pentru anumite stații I 29-04-2014 | Ion Teleanu I ziuanews.ro
Rădoi: Toate staţiile de pe Magistrala II de metrou trebuie modificate, deoarece noile trenuri sînt mult prea late I 30-04-2014 I Magdalena Tănăsescu, Andreea Marinescu I Agerpres
Metrorex: Noile trenuri de metrou se încadrează ca şi dimensiuni în limitele impuse I 30-04-2014 I Nicoleta Gherasi I Agerpres
Trenurile nu încap în stațiile Metrorex, iar călătorii ar putea fi în pericol I 01-05-2014 I Antoaneta Etves I evz.ro
Noile trenuri de metrou realizate de CAF, puse în circulație de miercuri I 09-07-2014 I Agerpres
Scrie un comentariu
Momentul trimiterii unui comentariu nu coincide cu cel al publicării acestuia.
Comentariile vor fi moderate.