| 19-11-2012 I analiză I Florin Bălteanu
Planul Urbanistic Zonal Sector 6 în dezbatere la mediu pînă pe 23 noiembrie
PUZ-ul sector 6, aprobat prin HCGMB 213/2005, a expirat. În acest moment se află în curs de avizare reactualizarea acestuia. Proiectul este în consultare publică pînă pe 23 noiembrie în cadrul procedurii evaluării de mediu. Planşele de reglementări aferente PUZ pot fi consultate la sediul Primăriei Sector 6 (etaj 3, culoar, în dreptul camerei 8). PUZ-ul a primit avizul preliminar al arhitectului - şef al PMB la sfîrşitul lui 2011.
Joi, 22 noiembrie, de la ora 15:00, va avea loc o dezbatere publică la sediul Primariei Sectorului 6 (Calea Plevnei nr. 147-149, etajul 3, sector 6, Bucuresti). Comentariile şi propunerile se primesc în scris la sediul Agenţiei Regionale de Protecţia Mediului Bucureşti.
Asigurarea necesarului de spaţii verzi
Articolul II al OUG 117/2007 solicită administraţiei publice ca, pînă în 2013, să asigure, în intravilan, un minim de 26mp spaţiu verde/locuitor. Potrivit Raportului de mediu. Plan Urbanistic Zonal Sector 6 propunerile vor aduce zona verde a sectorului la 1.061,93ha. Pe de altă parte, bilanţul teritorial din planşa de reglementări arată că zonele verzi în situaţia existentă ocupă 1.179,41ha şi că acestea, după aplicarea prevederilor PUZ, vor ajunge la 1.181,02ha. Raportul ia în considerare populaţia stabilă a sectorului din 2009 şi, comporînd-o cu cele 1.061,93ha, concluzionează îndeplinirea standardului (se asigură 28,55mp/locuitor). Din păcate, Raportul de mediu (ca, de altfel şi memoriul PUZ) nu arată variantele de evoluţie a populaţiei sectorului pentru perioada de valabilitate a PUZ. Nu putem şti cererea reală a populaţiei (sectorului/ Bucureştiului/ zonei metropolitane) pentru realizarea ariei desfăşurate construite reglementate prin PUZ şi care ar fi numărul de locuitori din sector dacă s-ar aplica un grad de ocupare plauzibil în cazul în care s-ar realiza construcţiile reglementate de PUZ. Este important de observat că proiectanţii au în vedere creşterea spectaculoasă a populaţiei sectorului deoarece teritorii de o suprafaţă comparabilă cu cartierul Drumul Taberei şi o populaţie actuală de sub 1000loc./kmp sînt propuse a adăposti zone de funcţiuni mixte intens construite.
„Asigurarea suprafefei de minim 20 mp/locuitor pînă la 31.12.2010, respectiv 26 mp/locuitor pîna la 31.12.2013 urmărindu-se distribuirea echilibrată a acestuia astfel încît fiecare locuitor al municipiului Bucureşti să poată accede la un spaţiu verde arnenajat cu destinaţie publică în maxim 15 minute de mers pe jos" (HCGMB 234/2010). Localizarea spaţiilor verzi existente şi propuse prin proiectul PUZ-ului Sector 6 (v. supra, sursa: Raport de Mediu. Plan Urbanistic Zonal Sector 6, p. 236) arată o concentrare a acestora în Nord-Vest şi importante zone de urbanizare mai puţin verzi.
Raportarea la disfuncţiile identificate de către PUG
Deşi identificate ca disfuncţii de către PUG, Raportul de Mediu nu face referire la: zonele care se remarcă prin boli transmisibile determinate de degradarea factorilor de mediu, zona insulei de căldură, zona în care perioada de colţ a clădirilor înalte se apropie de perioada predominantă a terenului, zone deficitare din punct de vedere al asigurării spaţiilor plantate publice, zonele poluate fonic etc. şi identifică greşit doar „regiunea Lacul Morii" ca zonă cu risc de inundabilitate ca urmare a ruperii barajului lacului. În schimb, Raportul de mediu abundă în informaţii generaliste.
Coeficientul de utilizare a terenului maxim
„Derogări CUT - se admite, o singură dată, depăşirea CUT cu maxim 20%, în acest caz neaplicându-se prevederile alin. (1) lit b. din legea 242/2009." (Regulamentul local de urbanism aferent PUZ Sector 6). Deşi nu o face în mod clar, precizarea se referă la art. 32 din legea urbanismului. Acesta aşa cum a fost modificat de Legea 242/2009 arată: „În cazul în care, prin cererea pentru emiterea certificatului de urbanism, se solicită o modificare de la prevederile documentatiilor de urbanism aprobate pentru zona respectivă sau dacă condiţiile specifice ale amplasamentului ori natura obiectivelor de investiţii o impun, autoritatea publică locală are dreptul ca, dupa caz, prin certificatul de urbanism: (...) b) să solicite elaborarea unui plan urbanistic zonal numai în baza unui aviz prealabil de oportunitate întocmit de structura specializată condusă de arhitectul-sef şi aprobat de primarul localităţii, respectiv primarul general al municipiului Bucureşti." Aparent, în astfel de cazuri, regulamentul face să nu mai fie necesară obţinerea avizului de oportunitate. Legea urbanismului a fost între timp modificată prin OUG 7/2011. Dacă acum s-ar aproba regulamentul local, accesta ar spune că pentru solicitări de CUT cu pînă la 20% peste ceea ce PUZ Sector 6 stabileşte ca maxim, nu mai este necesară elaborarea de PUZ-uri.
Şase zone reglementate în PUZ Sector 6
1. Imaginile conţin reglementarea extremitatăţii Nord-Vestice a sectorului (între cartierul Giuleşti-Sîrbi şi linia de centrură) în PUG, PUZ Sector 6 aprobat în anul 2005 şi în proiectul actual. Se observă restrîngerea spaţiilor verzi. (Zonele care nu mai sînt reglementate ca verzi în proiectul PUZ faţă de situaţia din PUG încalcă prevederile OUG 114/2007, art. 71.) Zona V8 a fost reglementată de PUG pentru protecţia gropilor de gunoi. PUZ-ul din 2005, deşi foloseşte în planşa de reglementări tipul de zonă, nu îl definea. Diminuarea V8, în condiţiile în care acest lucru este posibil şi înlocuirea lui cu alte tipuri de zone verzi pare binevenită. O parte semnificativă din zona V8 devine V1m. Tipul de zonă a apărut pentru prima dată în Bucureşti, în PUZ-ul nodului intermodal Răzoare, aprobat la jumătate de an după publicarea OUG 114/2007. Proiectul de PUZ Sector 6 preia conceptul şi îl aplică unor suprafeţe totalizînd 4,40% din teritoriul sectorului. "Subzona spațiilor verzi cu accente volumetrice înalte" permite construirea pe parcelele cu peste 3.000mp a unor clădiri P+30E cu condiţia ca „suprafaţa ocupată la sol, inclusiv alei şi platforme să nu depăşească 15% din suprafaţa parcelei", POT-ul să fie mai mic de 15% şi CUT-ul maxim să nu depăşească 4. În imagine se observă şi dispariţia zonei V2a, destinată grădinii zoologice.
2. Se observă restrîngerea spaţiilor verzi în cele trei reglementări succesive în zona dintre Lacul Morii şi Calea Giuleşti şi renunţarea (faţă de PUZ-ul din 2005) la o arteră structurantă a acesteia. Preluarea ideii PUZ-ului anterior de a transforma zona CB1 (tip de zonă care grupează funcţiuni complexe de importanţă municipală şi supramunicipală) de la Nord de Lacul Morii din PUG în zonă mixtă.
3. Imaginile acoperă circa 805ha (≈ 3,5km x 2,3km) care cuprind fosta platformă industrială Militari şi zone ce, în momentul de faţă, sînt neconstruite. „Subzona mixtă [...] cu clădiri avînd regim de construire continuu sau discontinuu şi înălţimi maxime de P+14 niveluri cu accente înalte" (M2) deţine aproximativ 265ha (33%). Alte cca. 192 ha (24%) sînt alocate zonei mixte cu înălţimi de P+4E (M3). Rămîne de văzut ce impact va avea asupra oraşului implementarea acestor prevederi. În teritoriul analizat, zona M2 este în creştere faţa de situaţia PUZ Sector 6 din 2005, în principal în detrimentul M3 şi al zonelor industriale şi de servicii. Spaţiile verzi publice, rămase cu o pondere scăzută din vremea PUG-ului, sînt reprezentate în acest teritoriu de: plantaţii de aliniament, fîşii plantate de-a lungul străzilor, terenuri de sub pasajele supraterane denivelate şi culoarele de protecţie pentru infrastructura edilitară. Se poate presupune că absenţa unui parc este cauzată de temerea de a reglementa acest tip de zonă pe spaţii private. Nerezolvarea situaţiei de la apariţia PUG arată neaplicarea de către administraţia publică a unei politici privind achiziţia de terenuri pentru acest scop, dar şi lipsa unei legislaţii adecvate privind restructurarea urbană. Surprinzătoare este dispariţia spaţiilor verzi existente. Un exemplu este terenul de sport de pe Bd. Iuliu Maniu din apropierea staţiei de metrou Preciziei figurat în M2. Zonele M2 şi M3 se referă în principal la acelaşi lucru în PUG, PUZ Sector 6 din anul 2005 şi proiectul actual. Totuşi la capitolul „utilizări admise" „spaţii plantate - scuaruri" (PUG), sau „spaţii plantate - scuaruri, gradină de cartier" (PUZ-ul anterior), dispar în noul proiect. Capitolele „Spaţii plantate" şi „Procent maxim de ocupare a terenului" nu impun existenţa unor spaţii verzi private în interiorul zonelor M2 şi M3.
4. O problemă importantă a Bucureştiului postdecembrist în zonele constituite de locuinţe colective este îndesirea acestora. Fostele spaţii verzi dintre blocuri sînt retrocedate sau oferite ca despăgubire. Apoi se aprobă, în mod punctual, planuri urbanistice şi, ulterior, construcţii pe fostele zone verzi. Imaginea selectată este din cartierul Drumul Taberei (insula delimitată de: Str. Sibiu - Bd 1 Mai, fost Compozitorilor -Str. Braşov - Drumul Taberei). Un desen mai detaliat la nivelul PUZ-ului de sector, în care să fie figurate spaţiile verzi dintre blocuri (cel puţin aproximativ) ar acţiona ca filtru în această problemă.
5. Porţiunea din sector reprezentată mai sus cuprinde cartierul ANL Constantin Brâncuşi şi zona situată la Vest şi Sud de acesta, în principal neconstruită. Se observă prezenţa slaba a suprafeţelor verzi şi reducerea acestora faţă de PUZ-ul din 2005. De remarcat şi adiacenţa zonelor mixte avînd un regim de înălţime P+14E (M2) şi de locuire avînd un regim P+2E+M (L1a), regăsită la scară largă în vestul cartierului Drumul Taberei, zonă supusă procesului de urbanizare.
6. Imaginile se referă la insula delimitată de străzile Şos. Grozăveşti - Bd. Iuliu Maniu - Str. V. Milea, aflată la Vest de Grădina Botranică. Se observă restrîngerea zonei verzi în detrimentul zonei mixte de regim P+14E (M2) şi încadrarea a ceea ce rămîne din aceasta în tipul de zonă verde cu accente P+30E (V1m). Menţionăm că, pentru acest loc, localizarea spaţiilor verzi existente şi propuse prin proiectul PUZ-ului Sector 6 din Raportul de mediu figurează M2, în mod greşit, ca zonă verde. Zona este şi sit arheologic, vatra satului Cotroceni, aşezare de sec. al XVI-lea înscrisă în Lista Monumentelor Istorice. Raportul de mediu arată că PUZ-ul propune protecţia siturilor arheologice (p. 202), regulamentul local aferent acestuia preia doar prevederile legislaţiei în vigoare. De observat că, în general, planşa de reglementări identifică limita siturilor arheologice cu zona acestora de protecţie şi nu figurează pentru toate monumentele istorice zonele de protecţie.
Resurse documentare pe subiect:
- Primăria Sector 6, anunţ consultare publică: http://www.primarie6.ro/anunt-public-2/
- ARPMB, Raportul de mediu, memoriul şi regulamentul local de urbanism: http://arpmbuc.anpm.ro/informatii_sea-6983
(link temporar, click pe tipul documentului pentru a descărca informaţia preluată de pagina web OUB)
- Planşele de reglementări afişate la sediul Primăriei Sector 6, click aici: partea nordică, partea sudică. (Ne cerem scuze pentru unele erori în redarea imaginilor, acestea au rezultat din alipirea mai multor fotografii, spaţiul de expunere nepermiţînd fotografierea planşei în întregime. Nu a fost posibilă preluarea planşelor de pe paginile web ale ARPMB, PMB sau Primăriei Sector 6 deoarece acestea nu au fost încărcate în respectivele locuri.)
Scrie un comentariu
Momentul trimiterii unui comentariu nu coincide cu cel al publicării acestuia.
Comentariile vor fi moderate.