| 25-10-2013 I ştire I Florin Bălteanu      

OAR atrage atenţia asupra riscurilor implicate de construirea pasajului auto din faţa Operei din Timişoara

Opera Română şi Hotel Timişoara, Piaţa Victoriei, Timişoara, foto: F. Bălteanu, mai 2012

Pasajul lung de circa 300m, construit între Bd. Republicii şi Bd. I.C. Brătianu, întregeşte, pentru circulaţia auto, Inelul I al Timişoarei. În momentul de faţă, pentru a ajunge cu automobilul între viitoarele capete ale pasajului, automobiliştii trebuie să parcurgă 650 m (două minute în condiţii de trafic normal). Potrivit primarului, pasajul şi o parcare subterană de 400 de locuri adiacentă vor costa 5-6 milioane de euro.

Proiectul pasajului este cuprins în studiul "Reorganizarea circulatiei rutiere pe Inelul I de circulaţie şi reproiectarea infrastructurii rutiere şi de transport public" şi a fost aprobat la sfîrşitul lunii februarie a acestui an de către Consiliul Local Timişoara.

Deşi pasajul nu se află inclus în Conceptul integrat de măsuri pentru reabilitarea şi revitalizarea economică a cartierelor istorice din Timişoara, Planul de acţiune pentru dezvoltare turismului în cartierul istoric Cetate sau în vreun plan urbanistic în vigoare, municipalitatea a scos la licitaţie întocmirea documentaţie tehnico-economice (Studiu Fezabilitate + Proiect Tehnic + Detalii de Execuţie) aferente acestuia.

Ordinul Arhitecţilor din România - Filiala Timiş a transmis, pe 21 octombrie, o scrisoare deschisă primăriei în care arată că, deoarece în temă nu se face referire la semnificaţia culturală a amplasamentului (între altele, la Ansamblul urban Corso, monument istoric de valoare naţională ), la situaţia posibilă a descoperirii unor vestigii argeologice şi deoarece nu există un PUZ referitor la proiect există „riscul de a afecta negativ patrimoniul construit" şi de alterare „pe termen lung a spaţiului public şi a elementelor sale constitutive". Un alt motiv de îngrijorare este cerinţa privind calificarea profesională pentru ca unei firme să îi fie atribuit proiectul. Potrivit acesteia, colectivul de elaborare poate fi format doar dintr-un inginer specializat în proiectarea de drumuri.

OAR solicită abordarea proiectului pornind de la aspectele urbanistice implicate de către o echipă pluridisciplinară, cu filtrarea acestuia prin procedura de avizare a oportunităţii.

Studiul supus votului consilierilor analizează două variante de reorganizare a circulaţiei în centru, generate în două posibilităţi de închidere a Inelului I, rezolvat în sens unic. Varianta I de inel constă în traseul format din arterele majore de circulaţie actuale, deşi conturul obţinut nu este un cerc. Varianta II implică realizarea unui pasaj subteran de circa 300 m în faţa Operei Române. Traseul inelului în varianta I este cu 1,2 km mai lung ca în varianta II. În momentul de faţă, pentru a ajunge între cele două capete ale pasajului subteran, automobiliştii parcurg 650 m.

Este interesant de remarcat că însuşi studiul arată că cele două variante de închidere a inelului nu aduc o îmbunătăţire semnificativă a traficului. Consilierii au ales varianta II, cea mai scumpă şi pentru care studiul arată că are asociate cele mai mari riscuri. Varianta II a fost preferată şi de Comisia Tehnică de Circulaţie, singura comisie din cadrul Primăriei Municipiului Timişoara care a analizat propunerile.

Concluziile studiului:
„c) Nici una dintre cele două variante nu suplineşte lipsa Inelului II de circulaţie;
d) Nici una dintre cele două variante nu atrage trafic suplimentar faţă de cel actual pe Inelul I de circulaţie (din contra, simulările de trafic evidentiază o scădere a valorilor de trafic, cu excepţia celei de pe str. Hector);
e) În ambele variante creşte presiunea pe Inelul II de circulaţie (incomplet), cu valori semnificative (în special) pe pasajul "Jiul";
f) În ambele variante indicatorul global "parcurs total' al reţelei propuse este mai slab decît cel actual (per global oraş, creşte parcursul total);
g) În ambele variante se prevede realizarea circuitului de T.P. pe traseul cel mai nefavorabil (singura variantă agreată de beneficiar, dintre cele trei propuse de proiectant);
h) Ambele variante implică o intervenţie importantă aspra aspectului general urban şi calitataţii mediului urban;
i) Privit strict din punct de vedere al circulaţiei auto (exceptînd circulaţia mijloacelor de transport al T.P.), Varianta V2 este cea recomandabilă. Totodată, această variantă implică costuri considerabil mai mari faţă de cele implicate de Varianta I precum şi riscuri considerabile atît în cursul executării lucrărilor necesare realizării proiectului cît şi în cursul exploatării proiectului realizat. De asemenea, această variantă implică (după aprecierea proiectanţilor semnatari) o intervenţie negativă semnificativă asupra calităţii şi aspectului general urban.
j) Avînd în vedere cele de mai sus, proiectanţii recomandă realizarea propunerilor din varianta V1, considerînd totodată că în fazele de proiectare ulterioare este recomandabil să se reanalizeze soluţia adoptată pentru transportul public."

Solicitat de Opinia Timişoarei, primarul Nicolae Robu, a declarat: „Acum reacţionează Ordinul Arhitecţilor? Eu nu mai înţeleg aceşti oameni. Chiar nu-i pot înţelege. Acum s-a făcut acel proiect? Acum? Cum pot să fie nemulţumiţi în momentul în care se desfasoară licitaţia? Trebuia să fie nemulţumiţi înainte de licitaţie, nu acum, cînd licitaţia este lansată, ea se desfasoară şi nu se poate întîmpla altfel, ci numai şi numai în termenii care au fost stabiliţi. Deci nu se pot face modificări pe parcurs. Mai bine ar fi fost atenţi să arate bine treptele Catedralei. Ar fi facut o treabă mult mai bună, că am dat o grămadă de bani acolo."


Pe acelaşi subiect:

 


  

Aberluscoaiei
Nr comentarii : 1
Comment
"Reorganizarea circulatiei rutiere pe inelul I de circulatie si reproiectarea infrastructurii rutier
Raspunsul #1 la : 11-12-2014, 11:21:27
Din reactia primarului Robu la opinia OAR-Timis, nu am inteles daca OAR-Timis a fost consultata asupra subiectului si n-a reactionat decat in faza de desfasurare a licitatiei, sau n-a fost consultata deloc. Care este statutul OAR-Timis atunci cand este vorba de proiecte urbanistice in Timisoara, mai ales cand este vorba de proiecte care afecteaza patrimoniul istoric-cultural al orasului. Din fericire pentru "Mica Viena", imperiul i-a lasat o mostenire culturala importanta. Intrebarea este daca municipalitatea Timisoarei poate spala rusinea care dainuie de aproape 100 de ani: fatada operei, lasata cu improvozatia lui Duiliu Marcu!

Scrie un comentariu

If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
 

      
Momentul trimiterii unui comentariu nu coincide cu cel al publicării acestuia.
Comentariile vor fi moderate.