09-07-2009 | reportaj | Catiuşa Ivanov  

bucureştii sub cearsaf

cladirea ciclop

La Piata Romana, pe blocul de vizavi de ASE, un pahar mare din plastic sta atârnat deasupra capului trecatorilor. La câtiva metri, pe blocul de pe partea opusa, un cearsaf cu reclama la o masina. Câteva cladiri mai încolo, la fel. Un pic mai în fata niste afise, lipite direct pe perete, slutesc fata unei cladiri, iar pe spatiul verde, printre printre cei câtiva copaci de pe bulevardul Magheru, troneaza un suport imens din metal cu un ditamai panoul publicitar. Si tot asa pâna la Universitate.

Nu conteaza ca sunt pe spatiul verde, ca atârna pe monumente, pe cladiri vechi, ca iau lumina celor care locuiesc în acele blocuri, ca au desenate pe ele chiloti, mobila, detergenti, mâncare, haine, genti sau pantofi. Nu conteaza ca la nivelul Capitalei exista un regulament de publicitate, respectiv Hotarârea Consiliului general al municipiului Bucuresti, nr. 22/1997, care înterzice amplasarea reclamelor pe spatiile verzi si pe monumente. Sunt peste tot, aproape pe fiecare cladire din miezul metropolei. Cei sapte primari ai Capitalei, adica cei 6+1, desi în mod public declara ca nu sunt de acord cu ceea ce se întâmpla, sunt complici la toata aceasta debandada. Asta deoarece, în ciuda faptului ca toata lumea stie ca peste 90 la suta dintre mashurile din oras nu au autorizatie, nimeni nu le da jos si-i lasa pe negustorii de publicitate sa-si faca afacerile.

Publicitatea interzisa pe verde

La începutul lunii martie, consilierul general Horatiu Tica a propus un proiect de Hotarâre e Consiliu, prin care se interzice amplasarea mash-urilor în tot orasul, cu exceptia cladirilor unde se afla santiere. Proiectul a intrat în Consiliul general al municipiului Bucuresti, dar a fost scos de pe lista pe motiv ca nu a stat în dezbatere publica. Ulterior acesta a fost postat pe site-ul Primariei, asa cum prevede legea, dar la dezbaterea publica a stârnit foarte multe nemultumiri, în special din partea firmelor de publicitate si a Asociatilor de Proprietari. Acestia din urma spun ca banii pe care-i încaseaza de la firmele de publicitate, pentru ca le dau voie sa puna reclame pe bloc, îi ajuta sa faca reparatii si sa reabiliteze cladirile, lucrari pe care nu le-ar fi putut face altfel.
Ca sa mai tempereze lucrurile, consilierii generali au venit în paralel cu proiectul consilierului Horatiu Tica cu un nou regulament de publicitatea care interzice amplasarea mesh-urilor doar în centrul orasului. Deocamdata niciunul dintre cele doua proiecte nu a fost însa aprobat, iar firmele care vând publicitate, continua sa-si faca de cap.

Nerorocirea orasului îi îmbogateste pe negustorii de publicitate

Conform unor surse de pe piata de outdoor, un mp de mesh, pe Magheru, costa circa 30 de euro. Iar cum un astfel de mesh are 200-300 mp, se încaseaza lunar circa 6.000-9.000 de euro. Din aceste sume, se scad doar costurile pentru ampasarea reclamei, si câteva sute de lei noi, pentru Asociatia de proprietari care îsi da acordul ca pe bloc sa fie pus cearsaful.

La Paris, în centru, nu exista mash-uri În tarile civilizate aceasta activitate este foarte bine reglementata. „La Paris nu vezi nicaieri asa ceva. Cu atât mai putin în centru. E o insulta sa acoperi fatadele cladiriloer cu cearsafurile astea. În ceea ce priveste lipirea afiselor pe cladiri, este interzisa printr-o lege din 1895. daca gasesc un afis lipit aiurea, îl amendeaza pe cel caruia îi apattine acesta", ne-a declarat Dan Marin, arhitect si vicepresedintele Filialei Bucuresti a Ordinului Arhitectilor.



Scrie un comentariu

If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
 


Momentul trimiterii unui comentariu nu coincide cu cel al publicării acestuia.
Comentariile vor fi moderate.